Stark kritik mot Trafikverkets förslag att sänka hastighetsgränserna i Västerbotten

Publicerad:

Under onsdagen uppvaktades Trafikverket av en stark delegation av regionpolitiker, kommunalråd och näringslivsföreträdare från olika delar av Västerbotten. Detta med anledning av Trafikverkets förslag om sänkta hastigheter för flera viktiga vägar i länet. Budskapet var tydligt: sänk inte hastigheten på länets vägar!

Åsa Ågren Wikström, moderat vice ordförande i Regionala Utvecklingsnämnden i Region Västerbotten, var den politiker som först gick ut i media och kritiserade förslaget. Hon uppmanade vid det tillfället länets kommuner, länsstyrelsen och alla partier i Region Västerbotten att gemensamt ta strid mot Trafikverkets förslag. Något som alltså blev verklighet vid dagens gemensamma uppvaktning.

– Det är bra att vi snabbt kunde samlas för att framföra vår kritik. Vi har så långa avstånd i länet, och sänker man hastigheten på de stora vägarna ytterligare skadar det tillgängligheten i länet. Istället för sänkta hastigheter och fler fartkameror borde Trafikverket se till att en gång för alla satsa rejält på att underhålla och bygga ut vårt vägnät, däribland genom att bygga mitträcken. Nu hoppas jag att Trafikverket verkligen lyssnar på alla remissinstanser, för detta förslag borde omgående kastas i papperskorgen säger Ågren Wikström (M) i en kommentar efter mötet.

På plats för att möta delegationen var tre representanter från Trafikverkets Region Nord. Trafikverkets förslag är, som Nyheter i Västerbotten tidigare kunnat berätta om, ute på remiss. Region Västerbotten, länets kommuner och övriga remissinstanser måste skicka in sina svar senast den 23 september. Frågan kommer också att diskuteras politiskt i samband med regionfullmäktige nästa vecka, då Ågren Wikström lämnat in en interpellation om detta till Regionala Utvecklingsnämndens ordförande Rickard Carstedt (S).

Text: Joline Göttfert

Mest lästa