– Vi ser en situation där både lärare och elever far illa. Arbetsmiljön i skolorna är i fritt fall, långtidssjukskrivningarna ökar och elevernas resultat rasar. Samtidigt har Socialdemokraterna i Skellefteå konsekvent underprioriterat skolan i sina budgetar. Det är dags att de tar ansvar och visar hur de ska vända utvecklingen, säger Andreas Löwenhöök (M).
Enligt siffror från KOLADA har andelen elever i årskurs 9 som klarar alla ämnen aldrig varit så låg i Skellefteå. Samtidigt har gymnasiebehörigheten sjunkit över tid, och lärarbristen förvärras av att fler lämnar yrket på grund av hög arbetsbelastning och bristande stöd.
Moderaterna och Alliansen har i sitt budgetförslag för 2025 lagt fram konkreta lösningar för att stärka skolan. Bland annat föreslogs ökade resurser för att minska barngruppernas storlek i förskolan, stärkt stöd till elever som behöver särskilda insatser och en höjning av undervisningens kvalitet.
– Tyvärr röstade den politiska majoriteten ner dessa förslag. Det är ett svek mot Skellefteås elever och lärare. Situationen är akut och kräver omedelbara åtgärder, säger Löwenhöök.
I en interpellation till För- och grundskolenämndens ordförande Fredrik Stenberg (S) ställer Andreas Löwenhöök frågor om hur nämnden avser att förbättra arbetsmiljön för lärarna, bryta den negativa trenden i skolresultaten och säkerställa att elever med särskilda behov får rätt stöd.
– Det är hög tid att majoriteten svarar på hur de tänker ta sig an denna kris. Eleverna och lärarna kan inte vänta, avslutar Löwenhöök.