130 mil statlig väg har de senaste åren fått sänkt hastighet till följd av eftersatt underhåll. Sverige behöver en rejäl satsning på att rusta upp vägstandarden. Hastigheten på vägarna där hastigheten sänkts på grund av dåligt underhåll, måste återställas.
För 2023 ökade anslaget till vägunderhåll med en miljard kr, för att genomföra viktiga underhållsåtgärder som t.ex. beläggningsunderhåll, broreparationer m.m. I statsbudgeten för 2024 satsar regeringen 300 miljoner kronor mer per år 2024 och 2025 på ökat vägunderhåll av de statliga vägarna. Medlen kan användas för exempelvis beläggningsunderhåll, linjemålning och broreparationer. Det enskilda vägnätet är också en viktig del av infrastrukturen och för många helt avgörande för att kunna ta sig till arbete, skola och fritidsaktiviteter. Regeringen genomför därför en satsning omfattande 100 miljoner kronor mer per år 2024 och 2025 på förstärkt underhåll av enskilda vägar.
Allt detta bidrar till att säkerställa framkomligheten i hela landet. Men som jag konstaterat så kommer det inte att räcka. Regeringen har nyligen startat igång arbetet med en ny nationell plan för transportinfrastrukturen för planperioden 2026–2037. Enligt uppgift i budgetskrivelsen, så ska regeringen under 2024 lämna en infrastrukturproposition med ekonomiska ramar för planperioden.
Här är det viktigt att det kommer rejält ökade resurser till den svenska infrastrukturen. Det måste vara möjligt att bo och leva i hela Sverige. Glöm inte – utan bilen stannar Sverige!