Det ska exempelvis i framtiden bli ett i stället för två bilkörfält i varje riktning på de viktigaste trafiklederna till och från centrum. Detta börjar nu fler och fler uppmärksamma, även på insändarsidorna. Moderaterna har i flera år lagt förslag på att ändra inriktningen på denna trafikplanering, men blivit nedröstade.
Umeå borde ha trafik- och infrastrukturplanering som möjliggör god framkomlighet för alla trafikslag i framtiden – även för bilar. Men detta finns det inget intresse för. Socialdemokraterna och Miljöpartiet bedriver dessvärre en uppenbart bilfientlig politik, även lokalt.
Planen är att göra det så svårt för bilister, att man helt enkelt ger upp. Genom att ta bort körfält skapas medvetet längre bilköer. Genom att minska antalet parkeringsplatser i Umeås bostadsområden vill man uttryckligen minska attraktiviteten för bilen som trafikslag.
Med piskan ska man få Umeås invånare att gå och cykla i stället. Trafikplaneringen skapar dessutom problem för varor och gods, som måste kunna transporteras in och ut från de centrala stadsdelarna.
Vi klarar numera målen för renare luft. År 2023 var det första gången på 20 år som Umeå kommun klarade miljökvalitetsnormen för såväl koldioxid som partiklar. På Västra Esplanaden uppmättes de lägsta värdena sedan luftmätningar påbörjades för 20 år sedan. Trafikvolymerna har också minskat. Tvärtemot vad trafikplaneringen utgår från.
År 2024 kom dessutom en undersökning som visade att Umeå och Uppsala har den renaste luften av 375 städer i Europa. Detta är positivt och understryker också att det verkligen inte finns någon anledning att sabotera för bilarnas framkomlighet i centrala Umeå. Luftkvalitén förbättras nu ytterligare, eftersom Västra Länken har öppnats.
De rödgrönas politik är ett hot mot ett levande och tillgängligt centrum. Alla Umeås invånare bor inte inom centrumfyrkanten, även om rödgröna beslutsfattare verkar leva i den villfarelsen. De umeåbor som bor utanför stadskärnan måste självfallet kunna ta sig enkelt till och från centrum med sin bil när de ska uträtta ärenden.
De centrala stadsdelarna i Umeå är dessutom ett centrum för hela regionen – inte bara för de egna kommuninvånarna.
Umeå kommuns styrande partier borde sluta att ställa trafikslagen mot varandra, utan i stället anstränga sig för att möjliggöra god framkomlighet för alla trafikslag. Självklart måste det vara enkelt att cykla, promenera eller åka kollektivt. Men Umeå får inte glömma bort bilens viktiga funktion. Trafikplaneringen måste ta in även denna aspekt! Umeå kommun måste sluta att bekämpa den majoritet av Umeås hushåll som är beroende av bilen för att få sin vardag att fungera.
Åsa Ågren Wikström
Ordförande, Umeå Centrala Moderatförening