Debatt: Återinför LOV-systemet inom hemtjänsten i Umeå!

Vi börjar nu se konsekvenserna av Socialdemokraternas och Vänsterpartiets beslut att avskaffa LOV, lagen om valfrihetssystem, inom hemtjänsten i Umeå. Det är en soppa. Tyvärr är det framför allt äldre som får betala priset för de röda partiernas ogillande av valfrihet för Umeåborna. För att inte tala om uppskattade och välfungerande lokala företag som slås ut.

Publicerad: 

Den första och mest uppenbara konsekvensen är att valfriheten dramatiskt minskar. För många äldre har det inte varit en ideologisk fråga, utan en fråga om trygghet och förtroende. När man väl hittat en verksamhet eller personal man känner sig trygg med betyder det mycket.

En annan konsekvens är att mångfalden minskar. När kommunen blir huvudaktör i varje geografiskt område så försvinner också flera alternativa verksamheter som bidragit med olika arbetssätt, nytänkande och flexibilitet. Att olika utförare konkurrerar skapar drivkrafter att förbättra verksamheten, vilket kan resultera i högre kvalitet och utveckling.

Det här drabbar också seriösa företag och utförare som under många år byggt upp väl fungerande verksamheter. Många av dessa företag har anställda från Umeå och har skapat relationer med brukare och anhöriga. Nu skickar kommunen signalen att deras arbete inte längre är önskvärt, trots att det inte presenterats några större lokala problem kopplade till deras verksamheter.

Socialdemokraterna motiverar beslutet med att man vill stoppa välfärdskriminalitet. Självklart ska fusk och kriminalitet bekämpas. Men i Umeå har inga större utredningar visat att LOV-systemet präglats av omfattande kriminalitet. Att då helt avskaffa LOV inom hemtjänsten blir oproportionerligt. Detta samtidigt (!) som man blundat för kriminalitet och allvarliga missförhållanden inom den egna kommunala äldreomsorgen.

Kommunen borde ha valt en annan väg: hårdare kontroller, bättre uppföljning och tydligare kvalitetskrav. Det går att stoppa oseriösa aktörer utan att ta bort människors möjlighet att välja.

Det mest beklagansvärda är kanske ändå synsättet bakom beslutet. I stället för att utgå från individens rätt att påverka sin egen vardag väljer Socialdemokraterna att begränsa människors inflytande över sina liv.

Det är ett steg tillbaka för valfriheten i Umeå.

Men om bara två och en halv månad är det val. Frågan om valfrihet inom hemtjänsten blir en viktig fråga. Vi moderater tillsammans med övriga borgerliga partier vill återinföra LOV-systemet.

Rösta på Moderaterna för att återinföra LOV-systemet inom hemtjänsten!

 

Elmer Eriksson (M)

Moderata seniorer, Umeå

Mest lästa