M försvarar sammanhållet kollektivtrafiksystem – säger nej till Skellefteås egenregi

Moderaterna och Alliansen i Region Västerbotten motsätter sig Skellefteå kommuns försök att ta över regiontrafiken i kommunen i egen regi. De menar att det bästa sättet att få mer kollektivtrafik för pengarna är att ha ett sammanhållet system där trafiken upphandlas, snarare än att låta en enskild kommun driva den själv.

Publicerad: 

– Skattebetalarnas pengar ska användas effektivt, och då är det viktigt att vi har ett sammanhållet kollektivtrafiksystem där upphandling säkerställer bästa möjliga trafik för pengarna. Skellefteå kommun vill gå åt andra hållet och driva trafiken själva, trots att nästan hela Sverige har valt en annan väg eftersom det ger mer kollektivtrafik för pengarna, säger Andreas Löwenhöök (M), regionfullmäktigeledamot och oppositionsråd i Skellefteå.

Moderaterna: ”Vi kan inte säga ja till en så otydlig plan”

Frågan handlar om Skellefteå kommuns ansökan om att få ta över ansvaret för regiontrafiken inom kommunen – en trafik som idag upphandlas av Region Västerbotten genom Länstrafiken. Moderaterna och övriga borgerliga partier i regionen menar att kommunen inte har varit tydlig med vad de egentligen vill göra.

– Under hela processen har det sagts att det finns flera alternativ, men regionens utredning visar att det i praktiken endast återstår alternativet att kommunen själv driver trafiken i egen regi. Trots detta har Skellefteå kommun inte varit öppen med att det är just detta de vill. Det gör det väldigt svårt att förstå vilka konsekvenser det här får för länets kollektivtrafik, säger Löwenhöök.

Moderaterna och Alliansen yrkade därför på att frågan skulle återremitteras, vilket de fick igenom genom en så kallad minoritetsåterremiss. Det innebär att ärendet skickas tillbaka för ytterligare beredning innan något beslut kan fattas.

Risk för splittrad och dyrare kollektivtrafik

En av huvudfrågorna är vad som händer med det sammanhållna kollektivtrafiksystemet i Västerbotten om Skellefteå kommun går sin egen väg.

Idag samarbetar Region Västerbotten och länets kommuner genom Västerbottensmodellen, där kollektivtrafiken planeras och finansieras gemensamt. Moderaterna och Alliansen menar att om Skellefteå väljer att lämna detta samarbete och driva regiontrafiken i kommunen i egen regi, kan fler kommuner vilja göra samma sak – och då kan hela systemet bli splittrat.

– Västerbottensmodellen har fungerat bra och skapat ett effektivt kollektivtrafiksystem i hela länet. Om Skellefteå börjar bryta sig ur det här samarbetet riskerar vi en situation där olika kommuner gör olika saker, vilket leder till ökade kostnader och en sämre helhet, säger Löwenhöök.

Egen regi eller upphandling – vad är bäst för skattebetalarna?

Moderaterna och Alliansen menar att upphandling av kollektivtrafik ger bättre resultat för skattebetalarnas pengar. I nästan hela Sverige har kommuner och regioner valt att upphandla busstrafik från externa aktörer, eftersom det ger konkurrens och möjliggör effektivare lösningar.

– När trafik upphandlas får vi fler anbud att välja mellan, och det skapar incitament för att erbjuda bättre trafik till lägre kostnad. Om Skellefteå kommun tar över allting själva, finns det inga sådana mekanismer. Vi riskerar att få en ineffektiv och dyrare kollektivtrafik, och det är inte något vi kan acceptera, säger Löwenhöök.

”Vi behöver få tydliga svar innan vi kan fatta beslut”

Moderaterna och Alliansen har ställt en rad frågor som de menar att Skellefteå kommun måste besvara innan beslut kan fattas:

  • Är det kommunal regi Skellefteå kommun faktiskt vill bedriva regiontrafiken i?
  • Vad blir konsekvenserna för Västerbottensmodellen och länets kollektivtrafik?
  • Hur påverkar det resenärerna och skattebetalarna?

– Vi vill ha så mycket kollektivtrafik som möjligt för pengarna. Skellefteås förslag riskerar att ge mindre trafik till högre kostnad. Därför måste vi ha tydliga svar innan vi kan gå vidare med den här frågan, avslutar Löwenhöök.

 

BAKGRUND: Skellefteå kommuns hantering av kollektivtrafiken

🔹 Skellefteå Buss och den dubbla verksamheten
Skellefteå Buss AB, ett helägt kommunalt bolag, har sedan 1974 ansvarat för stadstrafiken i Skellefteå. Utöver stadstrafiken har bolaget även deltagit i upphandlingar för regiontrafik, både inom och utanför kommungränsen.

🔹 Förändrade riktlinjer tvingade fram en ny lösning
Under 2010-talet skärptes regelverket, vilket gjorde det svårt för kommunala bolag att både bedriva egen trafik och delta i upphandlad trafik. Som en följd beslutade Skellefteå kommun att dela upp Skellefteå Buss i två separata bolag: ett för stadstrafik och ett för regiontrafik. Planen var att successivt avveckla kommunens engagemang i den upphandlade regiontrafiken.

🔹 Kommunen ändrade sig efter ett år
I januari 2023 beslutade ett oenigt kommunfullmäktige att utreda möjligheten för kommunen att få utökad delegation att bedriva kollektivtrafik i hela kommunens geografiska område. En ansökan om detta skickades till Kollektivtrafikmyndigheten i Västerbotten.

🔹 Nuvarande situation
Regionfullmäktige har beslutat att återremittera frågan om Skellefteå kommuns ansökan, med hänvisning till behovet av tydligare svar om kommunens intentioner och en grundlig konsekvensanalys av hur en sådan förändring skulle påverka det regionala kollektivtrafiksystemet.

 

Charlotta Jansson Enquist

Mest lästa