Umeå kommun vill se utökade registerkontroller vid anställning

Kommunstyrelsen i Umeå ställer sig bakom ett remissförslag från justitiedepartementet om att ge kommunala arbetsgivare utökade möjligheter att genomföra registerkontroller vid nyanställning. Kommunen riktar samtidigt kritik mot att utredningen inte inkluderar kontroller under pågående anställning.

Publicerad: 

Utredningens uppdrag har varit att se över möjligheterna att kontrollera anställda och personer som erbjuds anställning eller uppdrag inom kommunerna mot belastningsregistret och misstankeregistret. Syftet är att ge kommunerna bättre förutsättningar att genomföra bakgrundskontroller, exempelvis för att minska risken för infiltration och inre  påverkan.

Moderaterna i Umeå lämnade i slutet av 2024 in en motion till Umeå kommunfullmäktige om att kommunen ska börja begära utdrag ur belastningsregistret vid nyanställningar inom hemtjänst, äldreomsorg och funktionshinderomsorg. Detta för att stärka tryggheten för äldre och personer med funktionsnedsättning.

– Idag saknas ett lagstadgat krav på att arbetsgivare inom omsorgen ska kontrollera belastningsregistret vid anställning, så vi är positiva till att det föreslås införas. Kommunen behöver inte invänta en förändrad lagstiftning, utan kan redan nu börja begära utdrag ur belastningsregistret vid anställning inom omsorgen, säger Anders Ågren (M), kommunalråd, Umeå kommun.

Utredningen föreslår att registerkontroller ska kunna göras vid anställning som innebär arbete med äldre och personer med funktionsnedsättning. Registerkontroller av personer som arbetar med barn ska utökas till att omfatta fler brott och uppgifter ur misstankeregistret. Kommuner ska även få möjlighet att besluta om registerkontroller vid anställning till befattningar som är kritiska för kommunens förmåga att utföra sitt uppdrag.

Umeå kommun är positiv till den delen av förslaget detta och framhåller behovet av ökade möjligheter till kontroller inför anställningar. Kommunen är däremot kritisk till att utredningen saknar förslag om kontroller under pågående anställning och menar att vissa typer av anställningar, där skyddsvärdena överväger rätten till den personliga integriteten, bör på samma sätt kunna omfattas av en löpande kontroll. Enligt Umeå kommun borde det kunna motiveras på samma sätt som lagstiftaren i säkerhetslagen föreskrivit att det krävs en löpande kontroll för att delta i säkerhetskänslig verksamhet.

– Som kommun måste vi kunna hantera risker i våra verksamheter. Signalen från utredarna, att det är ett för stort intrång i den personliga integriteten att en redan anställd skulle behöva underkasta sig registerkontroller, skapar fortsatt villrådighet i ett svårt rättsläge. Därför vill vi att regeringen tillsätter en kompletterande utredning för att även möjliggöra löpande registerkontroller under pågående anställning, säger Anders Ågren (M).

– Det är grundläggande att våra invånare kan känna trygghet och tillit till kommunens verksamheter. Det gäller särskilt för grupper som barn, personer med funktionshinder och äldre, som är helt beroende av att verksamheterna fungerar. Därför vill vi som utredningen föreslår se utökade möjligheter till registerkontroller av personer vi vill anställa, men vi behöver också detta verktyg under pågående anställning, säger Hans Lindberg (S), kommunstyrelsens ordförande, Umeå kommun.

Joline Göttfert

Mest lästa