– Umeå har ett strategiskt läge som tillväxtmotor i norra Sverige med viktiga öst–västliga interregionala kopplingar, vilket bör beaktas i den nationella flygstrategin. Flyg är en avgörande del av transportinfrastrukturen i norra Sverige, där andra alternativ i dagsläget inte kan ersätta flyget fullt ut vad gäller restid och kapacitet, säger Anders Ågren (M), kommunalråd i Umeå.
Umeå kommun har yttrat sig om Trafikverkets rapport som föreslår ökat regionalt inflytande över flyglinjer med allmän trafikplikt. Rapporten, framtagen på uppdrag av regeringen, vill ge kommuner och regioner större inflytande genom att utvidga kraven för statliga linjer och införa trafikplikt även på vissa icke-statliga linjer.
Kommunstyrelsens planeringsutskott stödjer förslaget i stort, men framhåller att staten fortsatt måste ta ansvar för en jämlik tillgång till flygtrafik och säkra resurser för att det regionala inflytandet ska bli verkligt och långsiktigt hållbart.
– Ett förstärkt inflytande får inte innebära att kommuner och regioner får ett ökat ekonomiskt ansvar, utan att staten tillför motsvarande resurser. Det krävs ökad flexibilitet i trafikpliktsystemet för att säkra robustheten i transportsystemet, särskilt i tider av kris eller höjd beredskap, säger Janet Ågren (S), kommunalråd, Umeå kommun.
Umeå kommun betonar också att Trafikverkets tillämpning av restidsregeln bör harmoniseras med EU:s regler för att inte försvåra regional upphandling. Kommunen efterlyser också en tydligare nationell helhetssyn där flygets roll både i totalförsvaret och i den fossilfria omställningen beaktas.