Nära hundra företrädare för Västerbottens och Norrbottens näringsliv, organisationer, kommuner, landsting och politik – från socialdemokratern till moderater – har skrivit en gemensam debattartikel där de ifrågasätter en pågående statlig utredning som tittar på om det ska införas en flygskatt i Sverige. En av dem som har skrivit under är Peter Forsell, vd för Västerbottens Handelskammare. I ett pressmeddelande säger Peter Forsell:
– Vi är många som berörs av en flygskatt och det är viktigt att våra politiker i Stockholm förstår vilka konsekvenser en flygskatt skulle få för oss i Norr – men detta är inte en Norrlandsfråga utan något som berör hela Sverige. Detta blir allt mer viktigt för våra företag i en globaliserad värld där konkurrensen om investeringar, företagsetableringar, varor och turism blir allt hårdare.
Hela debattartikeln:
DEBATT:
Dags för oss i norr att säga ifrån om flygskatten!
För närvarande utreds införandet av en flygskatt i Sverige, en skatt som vore förödande för näringsliv och privatpersoner i norra Sverige. För Norrbotten och Västerbotten så handlar det om en ökad skattebörda på 300 miljoner kronor årligen, minskad sysselsättning och risk för en försämrad tillgänglighet. Flyget är ovärderligt för oss i norra Sverige och ska inte få tas ifrån oss.
Sverige är ett glesbefolkat och avlångt land. Mer än sju av tio resor mellan Stockholm och Norrland genomförs med flyg. För många människor utgör flyget det enda realistiska alternativet för resor mellan norra Sverige och andra delar av landet. Samma sak gäller för den viktiga besöksnäringen som attraherar besökare från Sverige och från hela världen och som skapar många arbetstillfällen.
Men miljön då, kanske många frågar sig. Ja, miljön är viktig. Därför ingår flyget redan idag i EU:s handelssystem för utsläppsrätter och redan i höst ska ett globalt utsläppshandelssystem diskuteras och förhoppningsvis beslutas i FN. Faktum är dessutom att utvecklingen redan går åt rätt håll. Utsläppen per passagerare har minskat med 20 procent under de senaste tio åren. Inrikesflygets andel av Sveriges koldioxidutsläpp har minskat sedan 1990 och står i dag för 1 procent. Visst behöver mer göras, men svaret på framtidens miljöutmaningar är ny teknik och biobränslen, som dessutom kan utvinnas ur svensk skogsråvara.
Vi i norr skulle drabbas extra hårt av en flygskatt då avsaknaden av annan infrastruktur och avståndet till omvärlden innebär att flyget är vårt enda alternativ. Den ökade kostnad som en flygskatt innebär skulle dessutom kunna leda till färre avgångar, sämre utbud samt svårigheter med att locka nya flygetableringar. För många av de regionala flygplatserna utgör detta ett direkt hot och skulle kunna resultera i flygplatsnedläggningar. Det vore förödande och skulle kraftigt försämra möjligheterna för oss här i norr att möta framtidsutmaningarna.
En flygskatt riskerar att hämma tillgänglighet och därigenom vår tillväxt. Därför säger vi nej till en flygskatt.
Men JA till
– En flygstrategi som säkerställer tillgänglighet och jobb i hela Sverige.
– En satsning på biobränslen och ny teknik där vi tillsammans jobbar för storskalig biobränsleproduktion och tekniska innovationer som skapar jobb och exportmöjligheter.
– Globala styrmedel, regelverk och införande av raka flygvägar genom Single European Sky som begränsar flygets internationella utsläpp.
Flyget utgör på många sätt en förutsättning för jobb, välstånd, turism och möten mellan människor. Varje dag flyger omkring 8.000 människor till eller från Norr- och Västerbotten, dubbelt så många som åker tåg sträckan Stockholm – Göteborg dagligen. Vi flyger i jobbet, på semester eller hem till nära och kära.
Anders Jonsson, vd Rototilt Group AB
Anders Josefsson Gruppledare (M) Luleå Kommun
Anders Westman, ÅMV Production AB
Andreas Löwenhöök (M) Gruppledare Skellefteå kommun
Andreas Westerberg (L) Gruppledare Skellefteå kommun
Anna Rasmuson, VD Liko AB/Hill-Rom
Anna-Carin Jonsson, Lycksele, Ekonom
Annika Sandström, regionturismchef Västerbotten
AnnKathrin Lundqvist Designer Arctic trend AB
Barbro Renkel, ordförande Södra kretsen Västerbottens Handelskammare Bengt-Ove Lindgren, flygplatschef Umeå Airport
Bert Öhlund (S) Styrelseordförande Skellefteå Airport
Britta Flinkfeldt Kommunalråd (S) Arjeplog kommun
Christer Gyllengahm, vd/ägare EMC – AB Elmotorcentralen i Skellefteå
Dan Edman, vd Explizit AB
Dan Magnusson, vd SSC Skellefteå AB
David Eriksson, chief creative officer North Kingdom Design & Communication Ellinor Söderlund Kommunalråd (S) Kalix kommun
Emma Lundkvist, vd på Nordic Sport AB
Eric Hjortberger VD Fällkniven AB
Erika Mattsson, VD Swedish Lapland Visitors Board
Eva Olsson VD Visit Gellivare Lapland
Gunnar Eikeland VD Sparbanken Nord
Hans Lindberg (S) Kommunalråd Umeå
Hans Weinehall, regionansvarig Västerbotten Svenska Taxiförbundet
Henrik Vuorinen VD Luleå Hamn AB
H-P Carlson, ägare Tärnaby Fjällhotell
Inger Junkka Ordförande FlyLapland
Ingrid Fridesjö VD Blamorama Productions AB
Jeannette Väppling (V) Kommunalråd Gällivare kommun
Jenny Hellman VD Visit Luleå AB
Jenny Westman Kontorschef Swedbank Luleå
Jens Lundström VD Arctic Business Incubator
Johan Hagelberg airport Manager South Laplandairport
Johan Sterte Rektor Luleå Tekniska Universitet
Johanna Lundström Hotellchef Piteå Stadshotell AB
John Nyström VD Dykab i Luleå AB
Josef Nygren, Umlax AB
Jörgen Eriksson, VD Invest in Norrbotten.
Karin Fällman, verksamhetsledare Gold of Lapland
Kent Eneris VD BnearIT AB
Kenth Johansson, vd Adopticum
Kerstin Olla Grahn Kommunchef Arvidsjaurs kommun
Kjell-Åke Johansson VD Näringslivbolaget Expandum
Lars Alriksson (M) Kommunalråd Gällivare kommun
Lars Åberg, vd Skellefteå Taxi AB
Leif Hedlund vice VD COWI AB
Lennart Näslund, vd Lycksele flygplats AB
Linda Jadinge, Resebyråchef Resia Piteå
Lorents Burman (S) Kommunalråd Skellefteå kommun
Lotta Åman (S) Kommunalråd Arvidsjaurs kommun
Magnus Norlin, vd Hotell Wilhelmina
Maine Granström Resebyråchef NEX Resebyrå AB
Margaretha Gustafsson, terminal manager SCA Logistics AB
Maria Broman, vd Visit Skellefteå
Maria Forssell VD BioCool AB
Maria Marklund Kommunalråd (S) Skellefteå kommun
Maria Sandström ledamot (C) Skellefteå kommun
Maria Stenberg, Landstingsråd (S) Norrbottens Läns Landsting
Martin Ärlestig, platschef Komatsuforest
Maud Spencer VD Svalson AB
Matz Engman VD Luleå Näringsliv AB
Michael Gustafsson Flygplatschef Gällivare
Mikael Lindfors (S) Kommunalråd Norsjö kommun
Mikael Nyström VD Mobilaris AB
Mikael Staffas, direktör Boliden Gruvor
Mona Edström Frohm, VP Umeå Plant Volvo Group Trucks Operations
Mona Lidén, operative product owner, Aditro Enterprise AB
Niklas Nordström Kommunalråd (S) Luleå kommun och ordförande för Svenskt Flyg
Ola Leander, Ordförande TCO Norrbotten
Olle Karlsson, vd KIMB AB
Pea Israelsson, klubbdirektör Skellefteå AIK Hockey
Per Hallqvist VD Piteå Presenterar
Peter Ericson VD Dina försäkringar AB
Peter Forsell VD Västerbottens Handelskammare, ordförande flygråden i Västerbottens Län
Peter Georgson ordf. Klöverbergsgården AB, Venture Cup stiftelsen Sverige och Venture Cup Norr. Pär Swärd VD Smurfit Kappa Piteå
Ralf Lundberg Flygplatschef Arvidsjaur Flygplats
Robert Forsberg VD Arctic Link AB
Robert Lindberg, vd Skellefteå Airport AB
Roland Granlund, platschef Tieto Skellefteå
Samuel Holmström VD Lundqvist Trävaru AB
Sonja Johansson Ordförande Unionen Norrbotten
Staffan Ruuth, VD Alent Dynamic AB
Stig Strand, hotellägare Hemavan
Stina Almkvist VD Creative Consulting AB
Susann Jonsson VD Filmpool Nord AB
Susanne Wallin VD Norrbottens Handelskammare
Thomas Hortlund VD Pionjären Fastighets AB
Tomas Blomster Regionchef Företagarna Norrbotten
Tomas Kero VD KERO LEATHER AB
Tommy Korsén, vd Solident Sweden AB
Torbjörn Hahlin, vd Dorotea Mekaniska AB
Torbjörn Halvardsson Regionchef Företagarna Västerbotten Torbjörn Utsi, vd Hemavan Tärnaby Airport AB
Ulf Bergström, delägare Protab AB
Yvonne Stålnacke Kommunalråd (S) Luleå kommun
Åsa Andersson, CFO StrongPoint Cash Security
Åsa Stocksén, vd Henson