Språkkunskaperna bland delar av personalen inom äldreomsorgen är på sina håll bristfälliga, vilket kan leda till risker för äldre. Fler åtgärder måste vidtas för att öka kompetensen hos personalen, där språket är en viktig del. Detta är också en fråga som uppmärksammats på senare år i Umeå kommun.
Moderaterna har tillsammans med övriga borgerliga partier upprepade gånger föreslagit att Umeå kommun borde införa språktest vid nyanställningar inom hemtjänsten och äldreomsorgen. Nu visar det sig att det finns ett starkt stöd bland allmänheten i Umeå för det förslaget. Detta enligt en opinionsmätning som publicerades under måndagen.
Påståendet som man hade att ta ställning till i undersökningen var ”Språktest bör införas vid nyanställningar inom hemtjänst och äldreomsorg, för att säkerställa nödvändiga kunskaper i svenska språket?”.
Enligt mätningen så var sammantaget 85 procent positiva. 59 procent svarade ”instämmer helt”, och 26 procent svarade ”instämmer till viss del”. 5 procent svarade ”instämmer inte alls”, 5 procent svarade ”instämmer mest inte” och 4 procent svarade ”vet ej”. Mätningen är beställd av Moderaterna.
Det moderata kommunalrådet Anders Ågren välkomnar resultatet i undersökningen.
– De flesta inser ju vikten av detta. Redan vid rekrytering av personal så har kommunen ett ansvar att försäkra sig om att den blivande anställde har nödvändiga språkkunskaper. Rekryteringsbehoven är mycket stora, men att sänka kraven på att kunna det svenska språket är inte någon lösning när det utgör en så viktig del av god omvårdnad och patientsäkerhet. Umeå kommun borde snarast införa språktest vid anställning av personal inom hemtjänst, äldreomsorg och funktionshinderomsorg för att säkerställa att personalen har nödvändiga kunskaper i det svenska språket. Då är det också enklare att sätta in rätt insatser beträffande kompetensutveckling, säger Anders Ågren (M) i en kommentar.
Språktest vid nyanställningar inom hemtjänst, funktionshinderomsorg och äldreomsorg finns med som en av 55 punkter i Moderaternas lokala valmanifest i Umeå.
Om opinionsmätningen:
• Utförd av Axiom Insight
• Antal respondenter: 878
• Urval: Respondenterna har rekryterats via Facebookannonsering
• Målgrupp: Allmänheten i region Västerbotten
• Fältperiod: 17 juni – 31 juli 2022