Under måndagen la finansminister Mikael Damberg fram ett förslag från regeringen om ett bidrag till alla de som äger en bil och en tillfällig sänkning av bränsleskatten med 1,30 kronor som kompensation för de extremt höga priserna på bensin och diesel. Totalt omfattar det föreslagna stödpaketet 14 miljarder kronor.
Kritiken lät sig inte vänta och många från oppositionen stormar kring att åtgärderna både är för ynkliga och för oprecisa.
Förslaget innebär att alla som äger en bil kommer att få 1000 kronor utbetalt. Bor du på landet kan du få 1500 kronor. Därtill vill S att skatten på bensin och diesel sänks med 1,30 kronor under tre månader från och med juni utöver den planerade skattesänkningen på 50 öre från och med maj utifrån M, KD och SD:s statsbudget.
Moderaterna menar att detta är för lite och föreslår att man sänker energiskatten till en miniminivå, något som skulle sänka priset med ungefär 5 kronor på diesel och bensin.
– Detta är klassisk socialdemokratisk politik. Det är så höga skatter på bränsle att man måste dela ut bidrag till befolkningen så att de har råd att betala den höga skatten. I vintras var det elskatten, nu är det bränsleskatten. I stället för att dela ut bidrag borde man sänka skatten, vilket Moderaterna vill med vårt förslag om att sänka energiskatten till EU:s miniminivå, säger riksdagsledamot Edward Riedl (M).
Det återstår att se huruvida regeringen får igenom det föreslagna stödpaketet i riksdagen. Centerpartiet valde M, KD och SDs statsbudget framför S och det finns faktorer som talar för att de skulle rösta för en sänkning med 5 kronor snarare än 1,3.
Partierna samlades under tisdagen i finansutskottet och Moderaterna ser positivt på möjligheten att få igenom sitt förslag om en sänkning med 5 kronor snarare än regeringens 1,30 kronor.
– Efter dagens möte så är det glasklart att regeringen kommer att bli överkörd av riksdagen. Många partier vill mer än vad regeringen gör och nu kommer vi inleda samtal med andra partier, säger Moderaternas ekonomiskpolitiska talesperson Elisabeth Svantesson till Dagens Industri.