Moderaterna har sänkt bränslepriset – Riedl (M) vill sänka ytterligare

Moderaterna med Edward Riedl i spetsen har under mandatperioden återkommande lagt förslag om sänkt reduktionsplikt och sänkt bränsleskatt för att sänka priset på bränsle för företag och privatpersoner. Riedl (M) från Umeå har bland annat tagit fram förslagen om att sänka reduktionsplikten samt förhandlat med övriga partier för Moderaternas räkning. Nu vill Riedl fortsätta sänka priset på bränsle. Dieseln ska ner minst 5 kronor.

Publicerad: 

Moderaterna har under mandatperioden varit en avgörande part i frågan om lägre bränslepriser. Genom att ta fram förslag som samlat majoritet i riksdagen har man kunnat sänka skatten på bensin och diesel med först 50 öre till följd av att högerpartierna vann höstbudgeten och sedan ytterligare 1,3 kronor i till följd av att kriget i Ukraina.

Riksdagsledamoten Edward Riedl (M) har varit en ledande spelare i Moderaterna för att ta fram förslagen och förhandla dem med övriga partier. Nu vill Riedl fortsätta sänka priserna på bensin och diesel under kommande mandatperiod.

Orimligt att Sverige straffas

Edward Riedl (M) menar att det är orimligt att Sverige, som är ett land med långa avstånd, ska straffas extra hårt och vill därför under kommande mandatperiod sänka både skatten och reduktionsplikten.

– Dieseln är idag systemkritisk. Att Sverige har en dyr diesel är dyrt både för hushåll och företag som tvingas betala 5–6 kronor mer per liter enbart för att de bor i Sverige. Det är orättvist och slår allra hårdast mot de familjer som har små marginaler, mot de som bor utanför storstäderna och mot åkerier och företag som fått ökade kostnader med tiotusentals kronor i veckan, säger Riedl (M).

Moms på skatten

Den 6:e september betalar man i Sverige 25,41 kronor för en liter diesel vid macken. Produktionskostnaden är 16,98 kronor och resterande 8,44 kronor utgör skatt i form av moms, energiskatt, koldioxidskatt och moms på skatten.

En liter bensin kostar samma datum 19,58 kronor varav 9,29 kronor utgör ovan nämnda skatter. Kostnaden för själva bensinen är således 10,29 kronor per liter.

Sänkt reduktionsplikt ska ge 5 kronor lägre pris

Riedl driver nu frågan om att sänka utblandningen av biodrivmedel, reduktionsplikten, till EU:s miniminivå. Orsaken är att biobränslet är betydligt dyrare och att Sverige inte har en självförsörjning av det, något som gör att Sverige i dagsläget dammsuger världsmarknaden på biobränsle från exempelvis Asien. Där tillverkas det från slakteriavfall och palmolja.

– Den enskilt viktigaste åtgärden för att få ner priserna på bensin och diesel i Sverige är att sänka reduktionsplikten till EU:s miniminivå. Genom att göra det sänker vi priset på diesel med minst 5 kronor vid pumpen. Vi vill också förlänga de tillfälliga skattesänkningar som gäller bensin och diesel idag och sänka skatten ytterligare på bränsle, säger Riedl (M).

I Sverige är det idag krav på att iblandningen av biodrivmedel ska vara 30,5 procent i diesel och 7,8 procent i bensin. EU kräver att medlemsländerna blandar i 6 respektive 2 procent. År 2030 planerar regeringen för en reduktionsplikt på 66 procent i diesel och 28 procent för bensin, något som med dagens prisnivåer skulle ge ett dieselpris långt över 30 kronor.

Jonatan Hjeltman

Mest lästa