Oppositionen: ”Oansvarigt att inte utreda alternativ”
Alliansens företrädare menar att beslutsunderlagen inte redovisar alternativen på ett jämbördigt sätt och att det saknas en grundlig analys av möjliga besparingar.
– Vår begäran om återremiss handlar om en mer ansvarsfull hantering av detta projekt, men majoriteten ville inte lyssna på det örat. Vi kan inte delta i ett beslut där hundratals miljoner av skattebetalarnas pengar används utan att alla alternativ har analyserats jämbördigt, säger Stefan Anundi (M), ledamot i Samhällsbyggnadsnämnden.
I sin protokollsanteckning framhåller Alliansen kritik mot att projektet nu överskrider sin ursprungliga budget med 444 miljoner kronor och att upphandlingsprocessen präglats av bristande transparens.
– Vi markerar tydligt att vi inte tar ansvar för detta beslut. Det är majoriteten som har drivit igenom projektet och nu valt att gå vidare, trots de stora kostnadsökningarna, avslutar Anundi.
Majoriteten: ”Det finns inga andra alternativ”
Den styrande majoriteten, bestående av Socialdemokraterna och Vänsterpartiet, försvarar beslutet med att en nedläggning eller paus av projektet skulle bli ännu dyrare och skapa allvarliga problem för stadens trafiklösningar.
– Vi har idag tagit del av ett gediget underlag som tydligt redogör för att det inte finns några andra alternativ än att bygga färdigt bron. Karlgårdsbron behövs i ett Skellefteå som utvecklas för att få till en hållbar trafiklösning. Det vore ekonomiskt oansvarigt att avbryta projektet och för oss är det nu av största vikt att få bron klar så snart som möjligt. Vi kommer givetvis att fortsätta följa projektet mycket noggrant, säger Sara Keisu Lundh (S), ordförande i Samhällsbyggnadsnämnden.
Detta tillbakavisas av Alliansen, som i sin protokollsanteckning påtalar att majoriteten från början styrt processen mot att färdigställa bron utan att neutralt utvärdera andra möjligheter.
– Det underlag som ligger till grund för beslutet saknar en tydlig redovisning av vilka besparingar som faktiskt är möjliga inom projektet, hur en paus skulle kunna påverka prisbilden eller hur kommunens investeringsutrymme påverkas på längre sikt, står att läsa i protokollsanteckningen.
Majoriteten menar att den nya budgeten på 744 miljoner kronor inkluderar upparbetade kostnader från den tidigare entreprenören samt prisökningar och riskfaktorer i projektet. Dessutom finansieras 72,5 miljoner av Trafikverket. Utredningen hävdar vidare att Karlgårdsbrons kostnad inte avviker från andra broprojekt i Sverige.
Slutgiltigt beslut i kommunfullmäktige
Beslutet i nämnden innebär att förslaget nu går vidare till kommunstyrelsens arbetsutskott för beredning den 11 mars, och därefter till kommunfullmäktige i slutet av månaden. Om fullmäktige godkänner finansieringen beräknas Karlgårdsbron öppna för trafik sommaren 2027.
Med en politiskt splittrad nämnd och hård kritik från oppositionen lär debatten om Karlgårdsbron fortsätta när beslutet nu landar i kommunfullmäktige.