Debatt: Sluta förstöra det lokala vägnätets framkomlighet!

Ett ämne som blir allt hetare, både bland allmänhet och de politiska partierna, är trafikplaneringen i Umeå. Eller möjligen avsaknad av åtminstone en fungerande trafikplanering. Det mesta handlar numera om att göra det mer besvärligt för dem som måste använda sig av bilen antingen privat eller i jobbet.

Publicerad: 

Det kommer reaktioner även från företagare i olika branscher. Vid möten, vid företagsbesök, via telefonsamtal men också via en nyligen publicerad enkätundersökning. I en färsk rapport från Svenskt Näringsliv (maj 2025) där företagarna svarat på frågor om näringslivsklimatet, så berörs det lokala vägnätets framkomlighet. När företagarna ska nämna de viktigaste åtgärderna för ett bättre företagsklimat, så hamnar vägfrågorna på plats två av fem prioriterade åtgärder: förbättra det lokala vägnätet.

Umeå borde ha trafik- och infrastrukturplanering som möjliggör god framkomlighet för alla trafikslag i framtiden – även för bilar. Men detta finns det inget intresse för. Socialdemokraterna och Miljöpartiet bedriver en uppenbart bilfientlig politik, även lokalt.

Men det kommer bli ännu värre om de rödgröna får fortsätta styra Umeå efter valet 2026. Det ska i framtiden bli ett i stället för två bilkörfält i varje riktning på de viktigaste trafiklederna till och från centrum. Från norr till söder, från väst till öst genom de centrala stadsdelarna. Så tycker ni att det har varit långa bilköer vid vissa tider under senare år i centrala Umeå, så är det bara en mild föraning om det kaos som väntar.

Moderaterna har i flera år lagt förslag på att ändra inriktningen på denna trafikplanering, men blivit nedröstade. Planen är att göra det så svårt för bilister, att man helt enkelt ger upp. Genom att ta bort körfält skapas medvetet längre bilköer. Genom att minska antalet parkeringsplatser i Umeås bostadsområden vill man uttryckligen minska attraktiviteten för bilen som trafikslag.

Trafikplaneringen skapar dessutom problem för varor och gods, som måste kunna transporteras in och ut från de centrala stadsdelarna. De företagare som måste ta sig till olika målpunkter inom de centrala stadsdelarna – ja, de kommer att få ägna ännu mer tid åt att vänta i bilköer.

År 2024 kom en undersökning som visade att Umeå och Uppsala har den renaste luften av 375 städer i Europa. Detta är positivt och understryker också att det verkligen inte finns någon anledning att fortsätta sabotera för fordonens framkomlighet i centrala Umeå. Luftkvalitén förbättras nu ytterligare, sedan Västra Länken har öppnats.

De rödgrönas politik är ett hot mot ett levande och tillgängligt centrum. Alla Umeås invånare bor inte inom centrumfyrkanten, även om rödgröna beslutsfattare verkar leva i den villfarelsen.

De centrala stadsdelarna i Umeå är dessutom ett centrum för hela regionen – inte bara för de som bor i stadskärnan. Självklart måste det vara enkelt att cykla, promenera eller åka kollektivt. Men Umeå får inte glömma bort bilens viktiga funktion.

Åsa Ågren Wikström

Ordförande

Umeå Centrala Moderatförening

Mest lästa