Debatt: S, V och MP stoppar tryggare kollektivtrafik genom sitt nej till flexibla nattstopp!

I Umeå har det funnits en bred politisk enighet – tryggheten i kollektivtrafiken måste öka ytterligare. Därför var det ett viktigt steg när vi från borgerligt håll föreslog att införa flexibla nattstopp i både stads- och landsbygdstrafiken. Och kommunfullmäktige ställde sig bakom det. Även om det inleddes med ett försök begränsat till delar av landsbygdstrafiken.

Publicerad: 

Flexibla nattstopp är en konkret trygghetsåtgärd – främst för unga kvinnor som ofta känner oro när de reser hem sena kvällar, tvingas gå långa sträckor från hållplatser eller byta i mörka, folktomma miljöer. Det handlar om att kunna säga till busschauffören att få kliva av mellan två ordinarie hållplatser för att känna sig tryggare. En liten insats som gör stor skillnad. Andra regioner har redan infört detta med gott resultat.

Försöket på linje 118 mellan Umeå och Sävar visar att det fungerar – trots pandemi och begränsad information användes nattstoppen. Umeå kommun ville också gå vidare och införa det på bred front i både landsbygds- och stadstrafiken.

Men när frågan nu lyfts till regional nivå väljer Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och Miljöpartiet i Region Västerbotten att säga nej. Tillsammans med SD. De ignorerar kommunens tydliga vilja – och resenärernas behov.

Jag ser det som ett svek mot de kvinnor och tjejer som känner otrygghet i kollektivtrafiken. S-ledda majoriteten i regionen visar att deras prioriteringar ligger någon annanstans än hos resenärerna.

Vi moderater kommer fortsätta driva på för ett tryggare Västerbotten – där kollektivtrafiken är ett alternativ för alla, även sent på kvällen.

 

Åsa Ågren Wikström (M)

Vice ordförande i Regionala utvecklingsnämnden

Mest lästa