Debatt: Fungerande flygförbindelser är avgörande för norra Sverige!
I en debattartikel i VK skriver Emma Lindqvist (MP) att det inte är regionernas resepolicys som är problemet, utan att det saknas nationell klimatpolitik. Jag håller inte med. Det är just när regionala policys används som ett verktyg för att i praktiken förbjuda flyg som vi får ett verkligt problem – särskilt i ett län som Västerbotten.
Fungerande flygförbindelser är avgörande för att näringslivet, universiteten och NUS ska fungera och utvecklas. Det gäller för Västerbotten och norra Sverige. Och det gäller för Umeå.
Därför måste vi kunna ha två tankar i huvudet samtidigt. Ja, utsläppen från transporter måste minska. Men nej, det betyder inte att vi ska strypa möjligheten att resa när det behövs – särskilt inte i en del av landet där alternativen ofta är få eller undermåliga.
Miljöpartiet menar att vi behöver fler restriktioner. Jag menar att vi behöver fler lösningar. I synnerhet i det läge av allvarstider som vi befinner oss i, flyget och flyginfrastruktur är en viktig del av totalförsvaret.
Sverige är ett stort och avlångt land. Vi som bor och verkar i norra Sverige vet att avstånden är långa, turtätheten är låg och tågtrafiken inte alltid är ett alternativ – varken tidsmässigt eller praktiskt. Att då införa resepolicys som kraftigt begränsar möjligheten att flyga vid tjänsteresor blir inte klimatpolitik – det blir verklighetsfrånvänt.
Människor måste kunna ta sig till möten, samarbeta mellan regioner, delta i nationella och internationella sammanhang.
För oss med långa avstånd är flyget inte en lyx, utan en nödvändighet. Att förbjuda eller allvarligt försvåra detta riskerar att försämra både effektivitet och likvärdighet i offentlig sektor.
En restriktiv resepolicy kanske ser bra ut på papperet – men den minskar inte utsläppen om den inte ersätts med faktiska alternativ.
Att lägga ansvaret på enskilda tjänsteresenärer utan att samtidigt bygga ut fungerande infrastruktur, investera i hållbara flygbränslen eller göra tåget till ett pålitligt alternativ, blir bara symbolpolitik.
Att Miljöpartiet har synen att just flygbranschen inte kan eller vill ställa om är intressant, särskilt när det inte stämmer. Precis som utvecklingen för bilar, tunga fordon och sjöfarten så pågår sedan länge en omställning.
En omställning som Miljöpartiet aktivt motarbetar bara för att de ogillar flyget.
Politikens roll måste vara att skapa förutsättningar – inte skuldbelägga människors vardag.
För att minska transportutsläppen långsiktigt behövs investeringar i ny teknik, hållbara alternativ och fungerande helhetslösningar.
Moderaterna föreslår därför:
- Satsningar på utveckling av elflyg och biodrivmedel – särskilt viktigt för Norrlands inland.
- Effektivare och pålitligare tågförbindelser – där det finns underlag.
- Teknikneutrala styrmedel som fokuserar på utsläpp, inte transportslag.
- Klimatpolitik som fungerar även utanför storstadsregionerna.
Det är dags att sluta med verklighetsfrånvänd symbolpolitik – och i stället börja leverera verklig nytta.
För oss i Västerbotten och andra delar av landet där avstånden är en realitet, är det helt avgörande att klimatpolitiken är förankrad i praktiska förutsättningar. Regioners resepolicys får inte bli ett ideologiskt verktyg för att hindra människor att resa – de måste vara en del av en större lösning, inte ett självändamål.
Åsa Ågren Wikström (M)
Vice ordförande Regionala Utvecklingsnämnden