Ågren (M) starkt kritisk till Trafikverkets förslag till nationell transportplan

Publicerad: 

Umeå kommun har antagit ett remissyttrande om Trafikverkets förslag gällande nationell plan för transportinfrastrukturen 2022-2033. Planen revideras vart fjärde år och behandlar kommande 12 års infrastruktursatsningar. Det var ett enigt planeringsutskott som under tisdagen beslutade om yttrande. Remissyttrandet kommer att skickas till Regeringskansliet.

 

I korthet anser Umeå kommun att planförslaget inte på ett tillräckligt sätt uppfyller de behov som omställningen av transportsystemet samt de stora industrietableringarna i Norr- och Västerbotten kräver. Planförslaget innehåller en stor del objekt som inte färdigställs under planperioden, vilket resulterar i att investeringar genomförs utan att deras nyttoeffekter uppnås fullt ut.

 

– Trafikverkets förslag måste ändras i grunden! De dyra satsningarna på höghastighetsbanor i södra Sverige tränger undan viktiga järnvägs- och vägsatsningar runt om i landet. Med nuvarande förslag så förskjuts färdigställandet av Norrbotniabanan mellan Umeå-Skellefteå flera år. Nu kanske sträckan blir färdig efter 2033. Det saknas även 20 miljarder för att bygga etappen Skellefteå-Luleå, säger moderata kommunalrådet Anders Ågren.

 

– Det saknas även pengar för viktiga vägsatsningar. Dessa lyser med sin frånvaro i stora delar av Västerbotten. Det finns inte pengar till de sista två etapperna för E4 Umeå-Skellefteå, gällande ombyggnation till 1+2-väg med mitträcke. Likaså saknas resurser för E12 Umeå-Vännäs och mötesseparering delsträckorna Kulla-Norrfors och Brattby-Vännäs, fortsätter Ågren.

 

I Trafikverkets förslag saknas även tillräckliga resurser för att underhålla befintlig transportinfrastruktur. Trafikverket konstaterar själva i sitt planförslag att ”tillståndet på det statliga vägnätet har under en längre tid gradvis försämrats, och med givna anslagsnivåer kommer nedbrytningstakten att bli högre än åtgärdstakten. Det betyder att vägsystemet trots anslagsökningen kommer att försämras snabbare under planperioden än vad Trafikverket kan återställa.”

 

– Vägnätet förfaller i Norrland. En mycket dålig kvalité på de statliga vägarna i norra Sverige kommer alltså att bli ännu sämre! Resurserna för underhålla vårt befintliga vägnät måste öka kraftigt. Allt annat vore förödande för oss i norr, avslutar Anders Ågren.

 

Fakta

Några av de namngivna åtgärder som Umeå kommun saknar i planförslaget eller som ej planeras att färdigställas under planperioden är följande:

  • Norrbotniabanan
  • Dubbelspår Umeå C– Umeå Ö
  • Väg E4: Umeå – Skellefteå
  • Holmsundsbanan
  • Väg E12: Umeå – Vännäs
  • Väg E12: Obbola – Alvik
  • Elektrifiering och upprustning av Tvärbanan Hällnäs –Storuman
Joline Göttfert

Mest lästa