– Det är grundläggande att parkeringsreglerna följs och avgifter erläggs. Det stödjer jag till fullo. Men regionen måste ta ansvar för att parkeringssystemen fungerar och att ingen patient eller anhörig ska behöva bekymra sig över betalning vid akuta medicinska situationer. Det är ett grundläggande krav att tekniska fel inte ska drabba dem som redan befinner sig i en utsatt situation, säger Andreas Löwenhöök (M).
Socialdemokraternas Peter Olofsson svarade att inga riktlinjer för särskilda omständigheter är nödvändiga och att besökare istället ska leta efter alternativa betalningsmetoder eller parkeringar inom området. Finns det inga riktlinjer är det svårt att göra bedömning för både tjänstemän och politiker menar Moderaterna. De menar också att det saknas både handlingskraft och empati i hanteringen av dessa frågor.
– Vi vill se att regionen agerar proaktivt genom att införa en riktlinje för särskilt ömmande skäl. Det är inte okej att parkeringsautomater är trasiga i flera veckor utan åtgärd. Avtalen med de upphandlade parkeringsbolagen borde inkludera skarpare krav på att snabbt åtgärda fel och förbättra tillgängligheten för alla besökare, säger Andreas Löwenhöök (M).
Regionens skallkrav innefattar nämligen att trasiga automater ska åtgärdas inom två timmar. Skallkraven tar också upp att särskild hänsyn ska tas till vissa besökares behov. Regionen har också enligt avtal rätt att makulera parkeringsavgifter vilket ger utrymme till att ta hänsyn till de omständigheter som den besökande individen befinner sig i.
– När jag hör Peter Olofssons resonemang blir det bara märkligare och märkligare sett till regionens ambitioner att säkerställa att avtal ska efterlevas både från parkeringsbolagens och regionens sida. När jag tittar på de avtal som regionen har med parkeringsbolagen ser jag att det finns en flexibilitet inbyggd i systemet. Varför kan inte den flexibiliteten som vi byggt in i avtal och skallkrav tillämpas? Här blottlägger vi en brist i hela systemet, säger Andreas Löwenhöök (M).